Rosa Alcoy i Pedrós
El retaule de Santa Anna del castell Reial i els seus mestres, dels Bassa a Destorrents (1345-1358)
Colecció: La Foradada 56
Pròleg de F.-P- Verrié
Pàgines: 184
Format: 15 x 21 cm
Enquadernació: Rústica
ISBN: 978-84-7651-724-6
Any aparició: 2.000
Preu sense IVA: 15,38€
Preu amb IVA: 16,00€
A partir de l’estudi d’un retaule i de les circumstàncies de la seva realització Rosa Alcoy inicia un recorregut, renovador i polèmic, per la pintura catalana i mallorquina del segle XIV. Els Bassa, Ferrer i el seu fill Arnau, són els primers protagonistes d’una història que comença quan Pere III el Cerimoniós encarrega al millor obrador del seu regne un conjunt de Santa Anna i la Verge nena destinat a presidir la capella reial del Palau de l’Alniudai- na. Els Bassa, morts plausiblement durant les epidèmies del 1348, no enllestiren mai l’obra del Cerimoniós que, desitjós de veure-la completa, la posà en mans de Ramon Destorrents. Aquest pintor i miniaturista, competidor dels «primers Serra», fou el cap visible d’un taller actiu a Catalunya a partir del 1350 que cal redefinir dins d’una controvertida segona fase italianitzant. La singularitat del retaule de l’Almudaina i la seva transcendència a Mallorca —conegut i reparat només arribat a l’illa, el 1358, pel pintor local Joan Daurer— condueix l’anàlisi dels seus principals valors estructurals, iconogràfics i pictòrics en unes pàgines que aborden també la formació dels seus autors, atrets per l’art de Siena i per l’Avinyó papal, on treballen Simone Martini i Giovanetti.
Rosa Alcoy és professora d’Art Medieval a la Universitat de Barcelona, on va obtenir el premi extraordinari de doctorat amb una investigació sobre els Bassa i l’italianisme català (1988). Entre les seves nombroses publicacions destaquen els llibres: Pintures del Gòtic a Lleida (1990) o Joan Mates, pintor del gòtic internacional (1998), així com una aproximació global a la pintura catalana dels segles XIII- XV enclosa a Pintura Antiga i Medieval (Art de Catalunya, 1998).
Comprar a: