portada de Art de cissell i de relleu

Marià Carbonell i Buades

Art de cissell i de relleu

Escultura mallorquina del segle XVII

Colecció: L'Illa de la calma 32
Pàgines: 127
Format: 25 x 35 cm
Enquadernació: Tapa dura
ISBN: 978-84-9716-179-3
Any aparició: 2.002

Preu sense IVA: 69,23€
Preu amb IVA: 72,00€

Aquest és sens dubte l’estudi més complet i rogorós que tenim sobre l’escultura mallorquina del segle XVII. L’autir passa revista a tots els aspectes d’aquesta activitat artística, no sols pel que fa a les dimensions estètica, tècnica i artesanal, sinó també a l’entorn social i històric i a les circumstàncies que afectaven directament els artistes, com ara l’organització gremial i els canvis conceptuals i estètics esdevinguts en la pràctica artística de l’època. Les magnífiques i nombroses fotografies que acompanyen el text mostren els cims de bellesa i perfecció tècnica que aconseguiren els escultors mallorquins del segle XVII.

Al llarg del segle XVII, a Mallorca, l’expressió art de cisell i de relleu va passar de designar 1 ofici d argenter a ser sinònim d’escultura. Era una tècnica —la de modelar traient material i no afegint-ne— que es podia aplicar a diferents materials, i no tan sols a l’or i l’argent dels argenters. Aquest llibre estudia, doncs, l’escultura mallorquina del segle XVII i en presenta un panorama d’una extensió i un detall que en fan l’obra fonamental per conèixer aquest art i el seu context social i històric. Pouant en el treball dels investigadors anteriors i aportant una ingent documentació nova —i, sobretot, una visió molt més àmplia i un sòlid rigor acadèmic—, Marià Carbonell i Buades, catedràtic de la Universitat Autònoma de Barcelona i reconegut investigador de l’art del Renaixement i del Barroc, estudia en primer lloc el marc gremial, amb totes les vicissituds, tensions i problemàtiques que creava el conflicte entre la normativa gremial tradicional i les noves concepcions sobre l’ofici i la figura de l’artista (vist ara com a diferent del menestral) que, del Renaixement ençà, s’havien difós per tot Europa. A continuació, la secció titulada “El món de l’escultor” entra en el detall de l’organització social, l’obrador, la vida econòmica dels artistes i el seu nivell de vida, l’emigració, la immigració, etc., i ens proporciona una visió molt vívida i exacta de com era l’existència d’aquells menestrals i artistes i de la societat mallorquina on treballaven. La secció “Funcions de l’escultura” estudia els diferents tipus d’escultura, els seus materials, tècniques i iconografia i, pel que fa a la seva recepció, conclou que l’escultura en fusta tenia una funció devocional, mentre que l’escultura en pedra la tenia decorativa i ocasionalment simbòlica. La darrera part del llibre està composta per un seguit de breus monografies dels principals escultors del siscents mallorquí que aporten una informació considerable sobre cadascun dels artistes estudiats. A l’excel·lència acadèmica d’aquest llibre, a la seva importància com a estudi complet i rigorós de 1 escultura mallorquina del segle XVII, s’hi afegeix el valor de les esplèndides fotografies de Donald G. Murray, prestigiós fotògraf canadenc resident a Mallorca i especialista en el patrimoni artístic i monumental mallorquí. Aquests dos aspectes formen en conjunt una obra de gran bellesa visual i gran valor patrimonial.

Comprar a: